مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

طبق مصوبه ستاد ملی کرونا کشتار دام در عید قربان فقط در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود و ۲ مرکز کشتارگاه دام در قم برای ذبح دام و همچنین جمع‌آوری نذری‌های روز عید پیش‌بینی شده است.

کشتارگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی رفیعی، مدیرکل دامپزشکی استان قم روز سه شنبه ۸ مرداد گفت: کشتارگاه‌های دام شهرداری و پرتو در این خصوص پیش بینی شده و از ساعت ۶ تا ۱۳ روز عید قربان نیز آماده پذیرش دام و نذورات می باشند. کشتارگاه شهرداری در سه راهی خرمشهر و کشتارگاه پرتو نیز در کیلومتر ۱۳ جاده قم - جعفریه قرار دارد. علاوه بر این دو مرکز اصلی، کشتارگاه مجموعه بهزیستی و مسجد جمکران که معمولا جهت توزیع نذورات مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیز در عید قربان فعال هستند.

وی گفت: در روز عید قربان ۱۹ تیم دامپزشکی استان شامل ۹ تیم ثابت در مراکز بخش ها، کشتارگاه ها و ستاد و همچنین ۱۰ تیم سیار نیز در سطح شهر فعالیت دارند و به صورت رایگان بر ذبح دام نظارت بهداشتی را اعمال می کنند. شهروندان در صورت ذبح دام در منزل با شماره تلفن‌های ۳۶۱۲۳۴۵۶ و ۳۶۱۲۳۴۵۷ تماس بگیرند تا اکیپ مورد نظر در اسرع وقت برای نظارت بر لاشه دام ذبح شده به محل اعزام شوند. همچنین ضرورت استفاده از ماسک و دستکش در هنگام ذبح دام را باید مورد توجه قرار داد و موضوع انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام نباید مورد غفلت قرار گیرد و کشتار دام باید در مکانی انجام شود که امکان شست و شوی خون و آلودگی‌ها وجود داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی قم همچنین ضمن توصیه به شهروندان در مورد رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا، اظهار کرد: شهروندان برای نذورات خود در عید قربان از ظرفیت انجمن‌ها و مجموعه‌های خیریه مانند کمیته امداد امام (ره)، اداره کل بهزیستی و آستان مقدس حضرت معصومه (س) و دستگاه‌های مرتبط با خیران استفاده کنند، چرا که این مراکز به طور متمرکز نذورات را دریافت و توزیع می کنند و هر چقدر آمد و شدها و تجمع های کمتری داشته باشیم، مدیریت کرونا بهتر صورت می گیرد.

رفیعی افزود: در عید قربان سال گذشته در مجموع سه هزار و ۲۲۹ راس دام ذبح شده شامل ۲ هزار و ۷۴۰ راس گوسفند، ۴۴۹ راس بز و ۴۰ راس گاو مورد بازدید و نظارت قرار گرفت، که از این تعداد ۹ لاشه به صورت کامل ضبط و ۷۷ لاشه نیز اصلاح شد. در جریان این اقدامات ۶۶۲ کیلوگرم گوشت غیر بهداشتی از زنجیره مصرف استان خارج شد.

وی افزود: در عید قربان پارسال ۵۵۰ راس دام در پایگاه های متعلق به شهرداری ذبح شد، و امسال با توجه به فعال نبودن این مراکز، شاهد افزایش کشتار در کشتارگاه های تعیین شده خواهیم بود، از این رو برای جلوگیری از ورود بیش از اندازه افراد به کشتارگاه تا جایی که امکان دارد از ظرفیت مجموعه‌های خیرین استفاده شود.

کد خبر 535476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha